Тема.
Основні поняття хімії
Цілі уроку: повторити хімічні поняття, що були
розглянуті під час вивчення хімії в 7 класі («речовина», «атом», «молекула»,
«іон», «хімічний елемент», «відносна атомна й молекулярна маси», «прості та
складні речовини», «хімічна формула», «фізичні й хімічні явища», «хімічні
рівняння»).
Тип уроку: узагальнення й систематизація знань.
Форми роботи: фронтальна бесіда, групова робота.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.
І. Менделєєва, таблиця розчинності, опорні схеми.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
II. Актуалізація опорних знань
У 7 класі ми познайомилися з основними хімічними
поняттями й термінами, якими користуються в хімії.
Фронтальна бесіда
— Назвіть, перелічіть ці поняття.
Учні з допомогою вчителя називають основні хімічні
поняття.
(Речовина, чисті речовини й суміші, простіти складні
речовини, атом, молекула, хімічний елемент, хімічна формула, фізичні й хімічні
явища, хімічні реакції, рівняння хімічних реакцій та ін.)
III. Узагальнення й систематизація знань
Хімія — наука про _________________________, їх
властивості, перетворення та явища, що супроводжують ці перетворення.
Речовини — це те, із чого складаються
_________________________________.
Речовини, що існують у природі, постійно зазнають
різних змін.
Явища — різні ___________________________, що
відбуваються з речовинами.
Робота в парах з опорною схемою
Опорна схема «Основні поняття хімії»
Фізичні явища — це явища, що не супроводжуються
перетвореннями одних речовин на інші (зазвичай змінюється агрегатний стан
речовин або їхня форма).
_____________________ явища — це явища, у результаті
яких з певних речовин утворюються інші.
Хімічні явища називають ____________________________.
Кожна речовина має суворо визначені властивості.
Речовина —
_________________________________________________________.
Властивості речовин — це ознаки, що дозволяють
відрізнити одні речовини від інших або встановити подібність між ними.
Наведіть приклади:
____________________________________________
____________________________________________
____________________________________________
|
____________________________________________
____________________________________________
____________________________________________
|
Усі речовини, що існують у природі, являють собою
сукупність частинок (атомів, молекул, іонів).
Кожна речовина залежно від умов (температури, тиску)
може перебувати в певному агрегатному стані.
_____________________________ — дрібна
електронейтральна хімічно неподільна частинка речовини, що складається з
позитивно зарядженого ядра й негативно зарядженої електронної оболонки.
Електрон — одна з елементарних частинок
_________________________ зарядом.
Атомне ядро — центральна, позитивно заряджена частина
атома, що складається з нуклонів, зв'язаних між собою ядерними силами.
___________________________________ — вид атомів з
певним зарядом ядра.
Молекула — найменша частинка ______________________________,
що характеризується його хімічними властивостями.
Склад речовин молекулярної будови прийнято виражати з
допомогою хімічних формул.
Хімічна формула — умовний запис ______________________
з допомогою хімічних символів та індексів.
Хімічне рівняння — _____________________________
хімічної реакції з допомогою _________________________________.
IV. Підбиття підсумків уроку
Перевіряємо правильність
заповнення схем, виправляють помилки. Учитель підбиває підсумки уроку, оцінює,
заохочує найбільш активних учнів.
V. Домашнє завдання
Повторити основні хімічні поняття.
Тема. Прості речовини кисень і залізо
Цілі уроку: повторити вивчені відомості про прості речовини — метали й
неметали на прикладі кисню й заліза, їх фізичні та хімічні властивості;
удосконалювати навички складання хімічних формул і рівнянь.
Тип
уроку: узагальнення й систематизації знань.
Форми
роботи: групова, індивідуальна.
Обладнання:
Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, картки із завданнями.
ХІД УРОКУ
Опитування по ланцюжку: учні відповідають на запитання з теми «Основні поняття
хімії» та ставлять своє питання наступному учневі.
• На які
групи можна поділити всі речовини? (На прості й складні)
• А на
які групи можна поділити прості речовини? (На метали й неметали)
• За якою
ознакою? (За фізичними й хімічними властивостями)
• Які
прості речовини вивчили в 7 класі? (Кисень і залізо)
Групова
робота
Учні
об'єднуються в групи, одержують завдання, заповнюють опорну схему.
Група 1
Оксиген
Хімічний
символ — ___________________________
Відносна
атомна маса Аr(О) = ________________________________
Будова
атома: +))
Число
протонів р ____________________________
Число
електронів е- ________________________
Число
нейтронів n ______________________________
Валентність ___________________________________
Група 2
Кисет
Тип
речовини ________________________________
Має___________
будову.
Хімічна
формула __________________________
Відносна
молекулярна маса Мr(О) = __________________________
Фізичні
властивості
Розчинність
у воді_______________
Агрегатний
стан __________________________
Колір ___________________________
Запах___________
Смак____________
Група 3
Способи
одержання кисню
1.
Лабораторні способи.
Розкладання
оксигеновмісних речовин:
2.
Промисловий спосіб:
__________________________
Поширення
в природі:
__________________________
Група 4
Хімічні
властивості кисню
Взаємодія
з неМе
Взаємодія
з Me
Окиснення
— це реакція взаємодії __________________________________
Горіння —
це реакція _________________________, що супроводжується виділенням
______________________ і ________________________.
Оксиди —
складні речовини, що складаються з ___________________________ елементів, один
з яких ______________________________.
Група 5
Ферум
Хімічний
символ — ___________________________________
Відносна
атомна маса Аr(Fe) = _____________________________
Будова
атома: +))))
Число
протонів р ____________________________
Число
електронів е- ________________________
Число
нейтронів n ______________________________
Валентність ___________________________________
Група 6
Залізо
Тип
речовини ________________________________
Має___________
будову.
Хімічна
формула __________________________
Фізичні
властивості
Розчинність
у воді_______________
Агрегатний
стан __________________________
Колір ___________________________
Запах___________
Смак____________
Специфічні
властивості ___________________________________________
Група 7
Способи
одержання заліза
1.
Доменне виробництво чавуну
2.
Відновлення заліза зі сполук
Поширення
в природі: ___________________________________
Група 8
Хімічні властивості
заліза
1.
Взаємодія з неметалами
2.
Взаємодія з кислотами
Fe + HCl 

Корозія —
це ________________________________.
Способи
захисту від корозії: _______________________________________.
Учні
складають звіт про виконане завдання, по черзі коментують допущені помилки.
Учитель узагальнює відповіді, звертаючи особливу увагу на способи одержання й
хімічні властивості простих речовин.
IV.
Підбиття підсумків уроку
Учитель
підбиває підсумки уроку, оцінює роботу учнів.
V.
Домашнє завдання
Повторити
матеріал про прості речовини — кисень і залізо.
Творче
завдання. Навести свої приклади хімічних властивостей кисню й заліза (по
два-три рівняння реакцій).
Тема. Історичні
відомості про способи класифікації хімічних елементів
Цілі уроку: проаналізувати
тематичне оцінювання та здійснити коригування знань учнів з теми «Класи
неорганічних сполук»; розкрити необхідність наукової класифікації хімічних
елементів і показати недосконалість перших спроб класифікації елементів;
розширити знання про хімічні елементи, характерні ознаки простих речовин,
утворених металами й неметалами.
Тип уроку: засвоєння нових
знань.
Форми роботи: розповідь
учителя, фронтальна евристична бесіда, робота з навчальною літературою.
Обладнання: Періодична
система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, плакат «Приклади спроб
класифікації хімічних елементів».
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
Вступне слово вчителя, загальні відомості про місце досліджуваної
теми в курсі хімії в школі, оголошення теми, плану й основних цілей теми.
Фронтальна бесіда за
основними поняттями хімії
• Як називається найменша
неподільна частинка хімічного елемента, що входить до складу молекул простих і
складних речовин? (Атом)
• Що таке хімічний елемент?
(Тип атомів, що характеризуються певною сукупністю властивостей)
• Що таке молекули? (Це
дрібні частинки, з яких складаються речовини та які мають усі властивості цієї
речовини)
Згадаймо класифікацію
хімічних елементів і речовин.
Оксиди — складні речовини, що
складаються з двох елементів, один із яких — Оксиген.
Основи — складні речовини,
до складу яких входять атоми металів, з'єднані з однією або кількома
гідроксигрупами.
Кислоти — складні речовини,
що складаються з атомів Гідрогену, здатних заміщатися на атоми металів, і
кислотних залишків.
Солі — складні речовини,
утворені атомами металів і кислотних залишків.
Відносна атомна маса
елемента показує, у скільки разів маса його атома більша за 1/12 маси атома
Карбону-12.
Відносна молекулярна маса —
це фізична величина, що показує, у скільки разів маса молекули більша за 1/12
маси атома Карбону-12.
Завдання 1
Обчисліть відносні
молекулярні маси таких речовин:
Валентність — це здатність
атомів хімічного елемента приєднувати певне число атомів інших хімічних
елементів.
Завдання 2 Визначте валентність атомів хімічних
елементів у молекулах: MgO, НСl, Na2O, Аl2O3, H2S.
Завдання 3 Запишіть формули сполук Калію, Кальцію, Сульфуру з
Оксигеном.
1. Першими металами, на які людина звернула увагу, були
самородні мідь і золото. Люди бронзового століття довідалися про існування
заліза — більш твердого металу, ніж бронза. Важливу роль у розвитку хімії як
науки відіграли філософи Давньої Греції.
— Які елементи-стихії виділяли давні греки?
Давні греки вважали, що
основними елементами є вода, земля, повітря й вогонь. Кожен з елементів-стихій
є носієм двох властивостей. Схема Аристотеля передбачала чотири комбінації:
вогонь — гарячий і сухий, повітря — гаряче й вологе, земля — холодна й суха,
вода — холодна й волога.
За 300 р. до н. е. в
Олександрії були відомі сім небесних тіл, що постійно змінюють своє положення й
тому названих «планетами» («мандрівними зірками»), І відомі сім металів:
золото, срібло, мідь, залізо, олово, свинець і ртуть. Чому б не об'єднати їх у
пари? Саме тоді золото почали співвідносити із Сонцем, срібло — із Місяцем,
мідь — із Венерою тощо.
У XVIII столітті були
відкриті такі газоподібні елементи, як азот, водень, кисень і хлор, і такі
метали, як кобальт, платина, нікель, манган, вольфрам, молібден, уран, титан і
хром. До 70-х pp.позаминулого століття було вже відомо понад 60
хімічних елементів. У хімії, як і в інших природничих науках (ботаніка,
зоологія), у міру накопичення фактів виникла необхідність у їхній класифікації.
Спочатку вчені намагалися розділити всі хімічні елементи
на дві групи — метали й неметали.
— Які елементи називаються металами? неметалами?
В основу розподілу простих речовин були покладені як
фізичні властивості (металевий блиск, хороша електро- й теплопровідність для
металів і відсутність металевого блиску й відносно погана тепло- й
електропровідність для неметалів), так і хімічні (здатність утворювати: для
металів — переважно основні оксиди й відповідні їм гідроксиди — основи, для
неметалів — кислотні оксиди й відповідні їм гідроксиди — кислоти). Неметали, на
відміну від металів, утворюють із воднем леткі сполуки. Типові метали в
сполуках з Оксигеном проявляють низьку валентність (I, II, III),
тоді як типові неметали — високу (VII, VI, V, IV).
Під час вивчення найважливіших класів неорганічних сполук
ми з'ясували, що типові метали відрізняються від типових неметалів не лише за
фізичними, але й за хімічними властивостями. Типові метали, як, наприклад,
кальцій Са, утворюють основні оксиди, яким відповідають основи: СаО
+ Н2O
Са(ОН)2

— Доведіть, що кальцій оксид — основний оксид.
Неметали, наприклад сірка, утворюють кислотні оксиди,
яким відповідають кислоти: SO3 + Н2O
H2SO4

— Доведіть, що сульфур(ІV) оксид — кислотний оксид.
Метали реагують із кислотами, як правило, заміщуючи в них
атоми Гідрогену, з утворенням солей. Для неметалів реакція з кислотами не
характерна.
Згодом з'ясувалося, що класифікація хімічних елементів на
метали й неметали є неповною. Виявляється, існують хімічні елементи й
відповідні їм речовини, що проявляють двоїсту природу.
— Як називаються такі елементи та їхні сполуки?
Цинк гідроксид Zn(OH)2 має властивості основи (реагує з
кислотами) і кислоти (реагує з лугами), тобто має двоїсту природу.
— Доведіть амфотерність цинк гідроксиду.
Із сильною кислотою, наприклад із хлоридною, цинк
гідроксид реагує як основа:
Із сильною основою, наприклад з натрій гідроксидом, цинк
гідроксид реагує як кислота:
Такі ж двоїсті властивості характерні й для цинк оксиду:
Оксиди й гідроксиди, здатні реагувати й із кислотами, і з
лугами, називають амфотерними (від грецьк. амфотерос — «обидва», «той і
інший»),
2.
Поняття про групи подібних елементів
Учені-хіміки робили також спроби класифікувати хімічні
елементи, об'єднуючи їх в окремі групи відповідно до їхніх властивостей. Підчас
знайомства з киснем і залізом — простими речовинами, і складними (основними
класами неорганічних сполук — оксидами, основами, кислотами й солями) ви вже
зустрічалися з хімічними елементами, що утворюють сполуки з подібними
властивостями. Наприклад, метали в процесі взаємодії з киснем утворюють основні
оксиди, а неметали — кислотні оксиди.
— За якими ще ознаками можна об'єднати хімічні елементи
та їхні сполуки в групи?
• За валентністю;
• за розчинністю у воді;
• за агрегатним станом;
• за складом;
• за відношенням до повітря (кисню);
• за температурами плавлення й кипіння тощо.
Спробуємо здійснити таку класифікацію.
Завдання 4
Розподіліть запропоновані хімічні елементи на чотири
групи: Гелій, Натрій, Хлор, Калій, Купрум, Меркурій, Бром, Аргон.
Метали: Калій, Купрум, Меркурій; неметали: Хлор, Бром;
інертні елементи: Неон, Аргон.
За розчинністю у воді: Натрій, Калій, Бром, Хлор —
взаємодіють із водою; Купрум, Меркурій, Гелій, Аргон — нерозчинні у воді.
За відношенням до кисню повітря: легко окиснюються —
Натрій, Калій; не окислюються на повітрі: Гелій, Аргон, Купрум, Меркурій.
Висновок. Класифікація за однією з ознак не дає бажаного
результату. Необхідно розглянути їх у сукупності.
Група 1. Натрій, Калій — активні метали, тверді,
валентність І, розчинні у воді, легко окислюються на повітрі — лужні метали.
Група 2. Хлор, Бром — неметали, валентність змінна,
розчинні у воді, не окислюються на повітрі — галогени.
Група 3. Купрум, Меркурій — малоактивні метали,
валентність змінна, нерозчинні у воді, не окислюються на повітрі.
Група 4. Гелій, Аргон — не взаємодіють з іншими
речовинами, не утворюють сполуки з іншими хімічними елементами — інертні елементи.
На наступних уроках ми продовжимо вивчення класифікації
хімічних елементів. Для цього запишіть домашнє завдання.
Опрацювати відповідний параграф підручника і відповісти
на запитання.
Творче завдання. Підготувати інформацію про одну з груп
хімічних елементів: «Галогени», «Лужні метали», «Інертні елементи». Скласти
ребуси з назвами цих елементів.
Тема.
Поняття про лужні метали, інертні елементи, галогени
Цілі уроку: розширити знання учнів про хімічні
елементи та їхні властивості на прикладі природних родин хімічних елементів
(лужні метали, інертні елементи, галогени); розкрити залежність властивостей
усередині груп лужних металів і галогенів від порядкового номера елемента.
Тип уроку: узагальнення й систематизація знань.
Форми роботи: розповідь учителя, робота з навчальними
таблицями, демонстраційний експеримент.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.
І. Менделєєва, таблиця розчинності, ряд активності металів; для демонстрації:
кристалізатор, фільтрувальний папір, дистильована вода, ніж; розчини:
фенолфталеїн, металевий натрій, кальцій, магній, запаяна ампула з бромом, ампула
з кристалічним йодом.
ХІД УРОКУ
Наскільки схожі ці елементи за фізичними й хімічними
властивостями всередині родини? Чим відрізняються один від одного? Який зв’язок
існує між елементами різних груп? Спробуємо відповісти на ці питання на
сьогоднішньому уроці.
— Назвіть хімічні елементи, що утворюють групу лужних
металів.
Li, Na, К, Rb, Cs, Fr
Учні одержують для роботи таблицю із властивостями
лужних металів.
— В якій групі періодичної системи вони розташовані?
Лужні метали — це хімічні елементи з різко вираженими
металевими властивостями.
Англійський хімік Г. Деві під час електролізу лугу КОН
відкрив новий елемент, який він назвав потассіум, оскільки англійці називали
КОН їдким поташем. Деві кинув калій у воду й очікував, що метал має негайно
опуститися на дно. Але калій повівся інакше. З гучним шипінням цей метал
забігав по поверхні води. Потім пролунав оглушливий вибух, і над потассіумом
спалахнуло лілове полум’я. Так він і носився по воді, поки не перетворився на
їдкий луг.
Про цезій і рубідій, відкриті іншими вченими, писали,
що це легкі сріблясті метали, які так само, як літій і калій, загорялися на
повітрі, бігали по воді з полум’ям і тріском, навіть більш несамовито, ніж
калій і натрій. Усі лужні метали зберігають під шаром гасу. Солі Рубідію і
Цезію не відрізняються від звичайної кухонної солі. їдкий цезієвий луг та їдкий
рубідієвий луг були слизькими на дотик і мильними, подібно до їдкого натру та
їдкого калі.
Властивості лужних металів
Характеристики
|
Літій
|
Натрій
|
Калій
|
Рубідій
|
Цезій
|
Францій
|
Символ
|
Li
|
Na
|
К
|
Rb
|
Cs
|
Fr
|
Атомна маса
|
6,94
|
22,99
|
39,10
|
85,47
|
132,91
|
[223]
|
Порядковий номер
|
3
|
11
|
19
|
37
|
55
|
87
|
Валентність
|
І
|
І
|
І
|
І
|
І
|
І
|
Радіус атома, нм
|
0,156
|
0,192
|
0,238
|
0,251
|
0,271
|
|
Густина, г/см3
|
0,53
|
0,97
|
0,86
|
1,52
|
1,87
|
|
Температура плавлення, °С
|
179
|
97,8
|
6305
|
39
|
28,5
|
|
Температура кипіння, °С
|
1 340
|
883
|
760
|
696
|
708
|
|
Агрегатний стан (Н. у.)
|
Твердий
|
Твердий
|
Твердий
|
Твердий
|
Твердий
|
Твердий
|
Колір полум’я
|
Червоно-коричневий
|
Жовтий
|
Фіолетовий
|
Червоний
|
Фіолетовий
|
|
Якою є типова валентність для всіх лужних металів?
Li, Na, К, Rb, Cs, Fr — валентність I.
Фізичні властивості: дуже м'які метали, легко ріжуться
ножем, металевий блиск, гарна електро- й теплопровідність, незначна густина
(легші за воду).
У ряді Li, Na, К, Rb, Cs, Fr tкип ° tплавл °
зменшуються (зі збільшенням атомної маси), густина збільшується, активність
підвищується (щодо кисню й води).
Li, Na, К загоряються на повітрі лише за нагрівання, а метали
з більшою атомною масою без нагрівання:
4Li + O2
2LiO2

З водою літій реагує повільно, натрій значно швидше, а
калій так швидко й виділяє стільки тепла, що водень, виділяючись, загоряється.
Демонстрація 13. Взаємодія натрію, кальцію, магнію з
водою
У перший підготовлений заздалегідь кристалізатор з
дистильованою водою акуратно додаємо пінцетом маленький шматочок магнію. Що
спостерігаємо? Видимих змін немає.
У другий кристалізатор кладемо шматочок кальцію. Що
спостерігаємо? Шматочок кальцію повільно розчиняється у воді.
У третій кристалізатор — шматочок натрію. Що
спостерігаємо? Натрій швидко розчиняється у воді та згоряє жовтуватим полум'ям.
Тепер у всі три кристалізатори додаємо по дві-три краплі
фенолфталеїну. Про що свідчить зміну забарвлення розчину? Середовище в
кристалізаторі лужне. Запишемо на дошці рівняння реакцій:
IV. Підбиття підсумків уроку
Що нового ви дізналися сьогодні на уроці?
Які природні родини хімічних елементів ви вивчили?
Чим відрізняються ці три родини?
Учитель узагальнює відповіді учнів, відзначає, що така
класифікація хімічних елементів не є універсальною. Спроби класифікації
хімічних елементів тривали багато років аж до відкриття періодичної системи
хімічних елементів Д. І. Менделєєвим у 1869 році.
Наступний урок ми проведемо у формі семінару. Для
цього сьогодні об’єднаємося у п’ять груп, кожна з яких підготує до семінару
інформацію за однією з тем:
1) «Правило тріад» німецького хіміка Й. В.
Деберейнера.
2) «Гвинтовий графік» французького геолога О. Е.
Шанкуртуа.
3) «Хвильовий графік» німецького хіміка Ю. Л. Мейєра.
4) Класифікація елементів американського хіміка Дж.
Ньюлендса.
5) Періодична система хімічних елементів Д. І.
Менделєєва.
Під керівництвом учителя підготувати повідомлення з
теми
Тема. Періодичний закон й Періодична
система хімічних елементів
Д. І. Менделєєва.
Мета: розглянути структуру Періодичної системи, сформувати поняття про періоди
і групи; систематизувати знання учнів про періодичність змін властивостей
хімічних елементів в Періодичній системі; сформувати вміння використовувати
періодичну систему для пошуку інформації про хімічні елементи та їх
властивості; виховувати точність, увагу, інтерес на уроці.
Обладнання: періодична система Д. І. Менделєєва (короткоперіодичний
та довгоперіодичний варіанти).
Базові поняття і терміни: Періодична система, Періодичний закон, порядковий
номер, періодичність, період, група, підгрупа.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Методи навчання: пояснювально-ілюстративні – бесіда, розповідь;
практичні – розв’язування вправ; репродуктивні; частково-пошукові, ігрові.
Хід уроку
І.
Формування робочого настрою
Доброго дня!
Нещодавно в усьому світі
відзначали День св. Валентина. Любов
може бути в різних проявах – це любов до ближнього, до справи, якою
займаєтесь, доброзичливе ставлення до оточуючих. Саме любов до праці робить
людину щасливою. А коли людина щаслива, вона задоволена собою, впевнена в собі.
Сьогодні на уроці я бажаю вам
бути успішними, впевненими в собі. Усміхніться, і до вас прийде радісний
настрій.
ІІ.
Формування позитивного ставлення до теми, що вивчається
Оголошення теми, мети уроку.
Таблиця Менделєєва – це таблиця історії та життя
світобудови. Вивчаючи її ми дізнаємося, що хімічні елементи, так поетично
описані літераторами, – це цеглинки світобудови, з яких складається наш
Всесвіт.
На сьогоднішньому уроці ми
здійснимо подорож у царство хімії.
ІІІ.
Актуалізація опорних знань
1. ”Хімічний крос” з основних понять попереднього уроку
·
Класифікація
елементів.
·
Природні групи
елементів.
·
Лужні метали.
·
Галогени.
·
Інертні елементи.
·
Лужноземельні
метали.
IV. Мотивація навчальної діяльності
Чому виникла необхідність створити більш досконалу
класифікацію елементів?

V. Вивчення нового матеріалу
1.
Довгоперіодичний і короткоперіодичний варіанти Періодичної системи.
Коротка біографія Менделєєва
Розповідь
учня.
Бесіда.
1) Що ж виявив Менделєєв
аналізуючи послідовність елементів? (Що
залежність властивостей елементів і їхніх сполук від атомної маси є
періодичною).
2) Коли був сформульований
Періодичн6ий закон? (1 березня 1869
року).
3) Сформулюйте Періодичний
закон (Властивості елементів, а також
утворених ними простих і складних речовин перебувають у періодичній залежності
від відносних атомних мас елементів).
4) Що побудував Менделєєв
базуюбчись на Періодичному законі? (Таблицю
хімічних елементів).
Розповідь учителя.
Якщо записати символи елементів
кожного періоду в окремий рядок так, щоб природні сімейства хімічних елементів
утворили вертикальні стовпчики, то одержимо довгу форму ПС. Існує ще коротка
форма ПС. У ній великі періоди розбиті на два ряди, у кожному з яких вища
валентність послідовно зростає від І до VIII. Усього відомо сім періодів: три
малі і чотири великі. Останній, сьомий період, не завершений – до сьогодні
відкриті ще не всі елементи, що до нього входять. Кожен хімічний елемент має в
таблиці своє місце і свій порядковий номер.
Скільки хімічних елементів
відомо? (На сьогоднішній день відомо 118
хімічних елементів).
2. Періоди.
Розповідь учителя.
Період – це горизонтальний ряд хімічних
елементів. Малий період складається з одного ряду хімічних елементів, великий з
двох рядів хімічних елементів (7 періодів).
3. Головні та побічні підгрупи.
Розповідь учителя.
Група – вертикальний ряд хімічних
елементів, який містить подібні за властивостями елементи (8 груп).
Розрізняють головну (складається
з елементів малих і великих періодів) і побічну підгрупу ( складається з
елементів лише великих періодів).
4. Властивості елементів у підгрупах.
Робота з
таблицею.
Закономірність
зміни властивостей хімічних елементів
Властивості
|
Закономірності
зміни у головних підгрупах
|
Закономірності
зміни у періодах
|
Металічні
|
Посилюються ↓
|
Посилюються ←
|
Неметалічні
|
Посилюються ↑
|
Посилюються →
|
Вища валентність за
Оксигеном
|
Постійна
|
Збільшується →
|
Валентність у летких сполук
Гідрогену
|
Постійна
|
Збільшується ←
|
Розглядаються зміни
властивостей елементів другого періоду.
А тепер ми з’ясуємо як саме пов’язані назви елементів з характерними лініями в спектрах їхніх атомів.
Світлові автографи атомів
5. Значення Періодичної системи та Періодичного закону
Бесіда.
Назвіть
явища природи, які періодично повторюються (пори року, час доби, робота серця).
Висновок.
Тепер ми можемо з упевненістю
сказати, що Періодична повторюваність характерна не тільки для хімічних
елементів, а й для природи взагалі. Це один із основних законів природи.
6. Релаксація.
Ми
стомились, тож хвилинку відведем для відпочинку (проводиться гра на швидкість – “рухливий
електрон”).
VI. Узагальнення та
систематизація знань
Тестові завдання.
1.
Який хімічний елемент Періодичної системи найлегший?
2. У ряду елементів Si – Ge – Sn – Pb неметалічні властивості
закономірно:
4. Якому металу можна докоряти за
провину - знищення цілого племені?
5.
Який метал має бактерицидні властивості?
“Лінгвістична розминка”
- Назвіть елементи, що
починаються на букву “а”.
2. Із букв б, л, м, р, о, х складіть назви елементів-галогенів (Хлор, Бром).
3. Зі складів –дні-, -ра-,
-маг-, -літ-, -ній-, -ні- складіть назви елементів-металів (Літій, Радій, Магній).
4. Скласти назви елементів з букв слова: Платина і Криптон.
5. Складіть назви елементів із букв слова Протактиній.

Розповідь учня про мікроелементний склад яблука.
“Практичні задачі”
На демонстраційному столі:
гідрокарбонат натрію, сульфат міді, сульфатна кислота.
Алхімік, зайнятий пошуками
філософського каменю, за десятки років роботи встиг отримати багато нових
хімічних речовин, але через неуважність переплутав всі свої записи і не знає
тепер, якій речовині відповідає її ж
формула. Розшифруйте записи алхіміка.
Запис 1. Біла порошкоподібна
речовина, розчинна у воді. Використовується в кулінарії, при високій
кислотності шлунку, застуді для полоскання горла. Її молекула складається з
одного атома Натрію, одного атома Гідрогену, одного атома Карбону, трьох атомів
Оксигену. Яка це формула? В якій групі знаходиться метал, що входить в її
склад?
Запис 2. Кристалічна речовина
блакитного кольору, добре розчинна у воді, використовується в с/г для боротьби
зі шкідниками рослин. Його молекула складається з одного атома Купруму, одного
атома Сульфуру, чотирьох атомів Оксигену.Що це за речовина? В якому періоді
знаходиться метал, що входить в склад формули речовини?
Запис 3. Безбарвна речовина,
добре розчинна у воді. Змінює забарвлення індикатора на червоний, складається з
двох атомів Гідрогену, одного атома Сульфуру, чотирьох атомів Оксигену. Яка це
речовина? Яка най вища валентність середнього елемента в формулі?
VІI. Домашнє завдання
§ 22 – вивчити, заповнити урок №
43, скласти кросворд.
VIІІ. Підбиття підсумків
уроку
Рефлексія. Яка мета нашого уроку?
Чи досягли ми поставленої мети?
Якщо ваша відповідь так, то
підніміть зелене “яблуко”, а якщо ні, то – червоне.
Отже, ”зелений” – колір надії,
надії на те, що знання, отримані сьогодні на уроці, стануть у пригоді вам у
майбутньому.
Позитив –
подякуйте собі за плідну працю
Немає коментарів:
Дописати коментар